Home » Gallery » Aktualijos » Vairuotojų saugumui keliuose barstoma druska ir įrengiamos ,,vilko akys“

Vairuotojų saugumui keliuose barstoma druska ir įrengiamos ,,vilko akys“

Vairuotojų saugumui keliuose barstoma druska ir įrengiamos ,,vilko akys“

Daiva ČEPĖNIENĖ

Sulaukėme tikrosios žiemos, kuri užklojo žemę storu sniego sluoksniu. Vieni turbūt džiaugiasi žiemiškai pasakiškais peizažais, tačiau tiems, kuriems tenka sėsti prie automobilio vairo, žiema greičiausiai atnešė daugiau vargo nei džiaugsmo. Apie situaciją keliuose, priežiūrą kalbėjome su VĮ „Utenos regiono keliaidirektoriaus pavaduotoju kelių priežiūrai Gintautu Bilaišiu.

IMG_0095

VĮ „Utenos regiono keliai“ direktoriaus pavaduotojas kelių priežiūrai Gintautas Bilaišis / Daivos Čepėnienės nuotraukos

IMG_0084

Anot pavaduotojo, kelių priežiūros specialistai gyventi žiemos ritmu pradėjo nuo spalio 15 dienos. Dėl druskos tiekimo VĮ „Utenos regiono keliams“ konkuravo dvi įmonės, galinčios medžiagas gabenti geležinkeliais. Žinoma laimėjo Vilniaus įmonė UAB „Baltkalis“, pasiūliusi pigesnės druskos. UAB „Baltkalis“ ir „Utenos regiono keliai“ pasirašę 2 metų bendradarbiavimo sutartį. Medžiaga keliams barstyti tiekiama atitinkamais kiekiais pagal poreikį.

Utenos apskrities keliuose vienu metu druskos išbarstoma apytikriai už 10 000 eurų

G. Bilaišis džiaugiasi, kad tiekėjas savo prekės nebrangina: 1 tona druskos kainuoja 55 eurus. Vienas barstytuvas vidutiniškai išbarsto 6 tonas druskos vienu išvažiavimu (330 eurų), taigi vienu kartu 30 Utenos regione dirbančių barstytuvų druskos išbarsto maždaug už 10 000 eurų. Esant geresnėms sąlygoms keliuose, kai mažiau tenka valyti ir barstyti, sutaupytos lėšos, anot pašnekovo, skiriamos keliams greideriuoti, šalikelėms prižiūrėti, kelio ženklams keisti. Tarnybos darbuotojai budi visą parą net ir tada, kai mums atrodo, kad kelininkai neturi ką veikti. Iki pasirodant pirmajam sniegui Utenos apskrities keliuose jau buvo išbarstyta 812 tonų druskos, vienam kvadratiniam metrui tenka apie 20 gramų druskos. Miestų keliai barstomi tik druska, o rajoniniai keliai barstomi druskos ir smėlio mišiniu. Pasak pašnekovo, barstant smėliu kartais nutinka nemalonių situacijų, kai barstytuvas išdaužia priešais atvažiuojančio automobilio stiklą ar barstomas smėlis užkemša kanalizacijos šulinius.

Kelių būklė stebima pasitelkiant modernius įrengimus

Kelininkų darbą lengvina įrengta nauja, moderni technologija – tai stacionarios stotelės, kuriose įmontuotų elektroninių daviklių pagalba nustatoma kelio dangos būklė. Stacionarios stotelės siunčia informaciją prie kompiuterio budinčiam darbuotojui apie pavojingus, slidžius kelio ruožus, kelio dangos sukibimo koeficientą, oro temperatūrą, vėjo kryptį, greitį, kritulius. Dėl to kelininkai žino, kada ir kur reikia barstyti kelią. Ši technologija leidžia stebėti vykdomus darbus ir matyti, kokia technika, kurią minutę atitinkamame kelio ruože dirbo, kiek druskos išbarstė ir pan. Dabar „Utenos regiono keliai“ turi įrengę 20 tokių stotelių. Kelių tarnybų darbuotojai savo darbe naudoja ir mobilius matuoklius, pastarieji nustato kelio dangos slidumą, rodo kelio dangos temperatūrą ir kitus svarbius rodiklius. Pasidomėjau, ar mobilūs matuokliai neklysta matuodami? K. Bilaišio teigimu, per trejus naudojimo metus dar nė karto neparodė klaidingų rezultatų. Kelininkai darbą pradeda 4 valandą ryto, išvažiuoja į kelius ir mobiliaisiais matuokliais stebi situaciją keliuose, 7 valandą ryto keliai turi būti paruošti ir saugūs. ,,Mes džiaugiamės žiema, nes šiuo metu, kai kelio sąlygos pablogėjo dėl sniego, žmonės įvertina mūsų darbą, kol nėra sniego dažnai mūsų klausia – ką veikiame? Ir net nepastebi to darbo, kurį mes dirbame kiekvieną dieną“, – pasakoja Gintautas Bilaišis. Klystame galvodami, kad slidi kelio danga gali būti tik tada, kai pasninga. Anot G. Bilaišio, atsargiai vairuoti turėtume ir tada, kai šalčiams atslūgus oro temperatūra siekia + 1 ar + 3 laipsnius, tuo metu iš žemės į paviršių kylantis pašalas kelio dangą padengia nematomu ledu ir neatsargūs vairuotojai gali patekti į nemalonias situacijas keliuose. „Utenos regiono keliams“ priklauso 5 kelių tarnybų padaliniai visoje apskrityje, kurie prižiūri 2500 km kelių, barstoma – 840 kilometrų, iš jų 160 km – magistralinių kelių (link Vilniaus, Kauno, Zarasų), 600 km – krašto kelių ir 110 km – rajoninių kelių (tokių, kuriuose eismo intensyvumas didesnis nei 1000 automobilių per parą, tai keliai į Tauragnus, į Pakalnius, į Sudeikius, į Užpalius per Vyžuonas). Taip pat kiti pavojingi ruožai, kuriuose yra staigių kelio vingių, tiltų ir pan. 2015–2016 metų žiemos sezonas pirmas, kai siekiant išvengti per didelės rizikos, kelininkų darbas organizuojamas dviem pamainomis. Dirbdamas viršvalandžius, pervargęs vairuotojas gali pridaryti nemenkos žalos ir sau ir naujai technikai. „Mūsų darbas sudėtingas, bet kartu ir labai įdomus“, – teigia G. Bilaišis.

Kelių priežiūrai – nauja technika

Utenos regiono keliams prižiūrėti įmonė turi nemažai specialios technikos: 30 barstytuvų, kurie per 2 valandas pabarsto prižiūrimus kelius, 28 ratinius valytuvus, 20 greiderių, 4 sniego rotorius (sniegą pučiančios mašinos), kadangi žiemos jau ne tokios gilios kaip seniau, kai pusnys būdavo neišbrendamos ir nepravažiuojamos, pastarieji naudojami sniegui pūsti ties kelio atitvarais, siekiant išvengti važiuojamosios kelio dangos susiaurėjimo. „1997 metais, kai tik baigęs universitetą pradėjau dirbti, važiuodami su sniego rotoriumi, kelyje Užpaliai–Alaušai radome užpustytą mašiną“, – prisiminimais dalijasi G. Bilaišis.

IMG_0087Įmonės technikos parkas

Ne taip seniai įmonės kelių technikos parką papildė visai naujas kelių barstytuvas, kurio kaina – 250 000 eurų, taip pat 6 barstymo agregatai, kurie įmontuoti į turimas autotransporto priemones. Darbuotojai, tikrinantys kelių būklę mobiliaisiais prietaisais, savo automobiliuose taip pat turi įmontuotus barstymo agregatus, kuriuose veža 1 toną druskos, tam, kad mažesnės reikšmės keliuose pabarstytų slidų kelio ruožą, nekviečiant į vietą didesnės technikos.

Nuo laukinių gyvūnų keliuose saugovilko akys

Siekiant važiuojamojoje kelio dalyje išvengti susidūrimų su laukiniais gyvūnais kelkraščiuose įrengta 680 signalinių stulpelių, prie kurių pritvirtintos taip vadinamos ,,vilko akys“. Anot G. Bilaišio žmonės labai „pamėgo“ šias apsaugos detales net nežinodami tikrosios jų paskirties. Ilgapirščių akiratyje atsiduria keliuose įrengti signaliniai stulpeliai, per mėnesį pavagiama ir per 200 ,,vilko akių“. Atšvaitas vadinamas „vilko akimi“ nukreipia automobilio šviesų spindulius į šalikelę, tokiu būdu šviesos srautas atbaido laukinius gyvūnus nuo kelio.

IMG_0083„Vilko akis“

IMG_0091

Tiek signalinių stulpelių pavagiama per metus

Šių metų planuose60 km išasfaltuotų kelių

Šiais metais „Utenos regiono kelių“ planuose 60-ties kilometrų asfaltuoto kelio ruožo tiesimas. 2015 metų rudenį išasfaltuoti keliai Baltriškėse, Kumpuoliuose (Zarasų r.). Utenos rajone artimiausiu laiku planuojama asfaltuoti kelius Šeimaties gyvenvietėje (kelyje Tauragnai–Daunoriai), Daunoriuose ir Šeimyniškių kaime (kelyje Užpaliai–Ilčiukai). Kiek vėlesniuose planuose šios kelio atkarpos: Biliakiemis–Raudoniškis, Antalgė–Tirmūnai, Utena–Užpaliai, Antandraja–Alaušai. ,,Utenos regiono keliai“ trylikai metų neteks atsakomybės už 60 km, suplanuoto rekonstruoti kelio ruožo Vilnius–Utena priežiūrą. Vadinamos „betonkės“ rekonstrukcijai pasirašoma 170 mln. eurų vertės, 13 metų sutartis, kuri bus vykdoma viešos ir privačios partnerystės būdu. Per 3 metus planuojama rekonstruoti kelią, o likusius 10 metų – vykdyti jo priežiūrą. Šis projektas – antrasis Lietuvoje kelių infrastruktūros projektas, kuris bus vykdomas viešosios ir privačiosios partnerystės būdu. Pirmasis toks projektas – naujojo Palangos aplinkkelio tiesimas.

1410 Iš viso matė 2 Šiandien peržiūrėjo

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.