Home » Gallery » Aktualijos » Kol vienos vairavimo mokyklos džiūgauja, kitose vairavimo grupės būna pustuštės

Kol vienos vairavimo mokyklos džiūgauja, kitose vairavimo grupės būna pustuštės

Kol vienos vairavimo mokyklos džiūgauja, kitose vairavimo grupės būna pustuštės

Sandra STANKEVIČIŪTĖ

Nepaisant fakto, jog Lietuvoje gyventojų mažėja, panašu, kad norinčių turėti vairuotojo pažymėjimą netrūksta. Remiantis valstybinės įmonės „Regitra“ internetiniame portale pateiktais duomenimis, pirmąją 2016 metų dieną turinčių teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones asmenų skaičius Lietuvoje siekė 1 505 190, o kelių transporto priemonių vairuotojų registre įregistruotų vairuotojų, turinčių galiojančius vairuotojo pažymėjimus – 1 532 893.

VĮ „Regitra“ specialistų pateiktais duomenimis, Utenos apskrityje 2015 m. sausio 2 d.–rugpjūčio 11 d. laikotarpiu teorinis egzaminas buvo laikytas 3843 kartus, o išlaikymo procentas siekia 50,12 %. Tuo tarpu praktinis vairavimo egzaminas laikytas 4115 kartų, o išlaikymo procentas 45,42 %. 2016 metais tuo pačiu laikotarpiu (sausio 2 d.–rugpjūčio 11 d.) teorijos egzaminas buvo laikytas 3848 kartus, išlaikymo procentas siekia 45,76 %, o vairavimo egzaminas laikytas net 4209 kartus, išlaikymo procentas siekia 45,9 %.

Taigi akivaizdu, jog kasmet vairuotojų gretas papildantys naujokai optimistiškai nuteikia ir vairavimo instruktorius, kuriems, regis, darbo turėtų netrūkti. Tačiau ar iš tiesų vairavimo mokyklose naujų vairuotojų „prigaminama“ tiek daug? Apie šias tendencijas kalbamės ir su trijų Utenos vairavimo mokyklų savininkais.

Atvykus į gerai žinomą ir uteniškių itin mėgstamą „Elenos vairavimo mokyklą“ susidaro įspūdis, jog vairavimo egzaminams besirengiančių mokinių čia netrūksta. Vairavimo mokyklos savininkė Elena Šapranauskienė pasakoja, kad šią mokyklą pamėgo ne tik uteniškiai – čia mokosi ir anykštėnai, ignaliniečiai, visaginiečiai. Per mėnesį čia parengiamos dvi grupės, o vienoje tokių grupių gali mokytis net 14 žmonių, be to, čia netrūksta ir tų, kurie mokosi eksternu. 2015-aisiais metais Elenos vairavimo mokykla paruošė 326 naujus vairuotojus. Elenos teigimu, mokymo grupės beveik visą laiką būna pilnos, tačiau šiokį tokį sumažėjimą ji pastebi prieš mokslo metų pradžią bei po didžiųjų metų švenčių – sausio ir vasario mėnesiais. „Šiek tiek mažiau mokinių būna ir po Kalėdų, kadangi švenčių metu žmonės ir taip turi daug išlaidų, – pasakoja ji. Paklausta, ar už vairo dar nesėdėję jaunuoliai nebijo pirmą kartą už vairo sėsti žiemą, moteris sako, jog neverta bijoti, net atvirkščiai – geriau jau vairuoti išmokti ekstremaliomis sąlygomis, mat patyrę instruktoriai žiemos metu moko saugaus važiavimo paslapčių slidžiame kelyje bei kitomis sudėtingesnėmis oro sąlygomis.

Pokalbio metu vairavimo mokyklos direktorė nepamiršta priminti, jog derėtų atkreipti dėmesį į skiriamuoju „M“ ženklu pažymėtus mokomuosiuos automobilius. „Suprantu, kad kitus erzina tas lėtas vairavimas, bet jiems nederėtų pamiršti, jog kažkada patys buvo vairavimo mokyklos mokiniais. Truputį kantrybės, juk jiems ir taip sunku vairuoti. Reikėtų laikytis saugaus atstumo, nerodyti negražių gestų, nes mokinius labai suvaržo tie dalykai. Pradedantieji yra jautresni.“

Vyriausiai mokinei – 68-eri

E. Šapranauskienė pasakoja, jog į vairavimo mokyklas dažniausiai susirenka 15–16 metų jaunuoliai, kurie ruošiasi laikyti A1 kategorijos motociklo teises, bei aštuoniolikmečiai, besirengiantys laikyti B kategorijos automobilio teises. Vyresnio amžiaus mokinių pasitaiko vos vienas kitas, tačiau „Elenos vairavimo mokykla“ turėjo ir garbaus amžiaus klientų – vyriausiai mokinei buvo 68 metai. „Iš pradžių ji nebuvo mūsų mokinė, mokėsi kitur, tačiau kai neišlaikė egzamino, atėjo pas mus“, – pasakoja vairavimo mokyklos direktorė. Nors pensinio amžiaus moteriai teko važinėti net apie 70 praktinio vairavimo pamokų, Elena Šapranauskienė džiaugiasi, jog moteris tikrai labai stengėsi ir gavo vairuotojo pažymėjimą. Dar viena garbaus amžiaus mokinė – 62 metų moteris, kuri vairavimo egzaminą „Regitroje“ išlaikė iš pačio pirmo karto. Vyresnio amžiaus žmonėms tai pasiekti žymiai sunkiau nei jaunuoliams. Mat pensinio amžiaus sulaukusių asmenų reakcija lėtesnė, o eismas miestų gatvėse būna itin judrus. „Skaičiuokite maždaug taip: kiek metų, tiek reikia pamokų, norint išlaikyti teises ar bent pagerinti vairavimo įgūdžius“, – sako E. Šapranauskienė.

Svarbiausia – nesijaudinti

Tačiau besimokant vairuoti, dažnas vos tik į miesto gatves išriedėjęs mokinys pridaro ir klaidų – vienos jų būna nežymios, nesukeliančios pavojaus vairuotojams ar pėstiesiems, tačiau pasitaiko ir kritinių – sukeliančių avarines situacijas bei pavojų kitiems eismo dalyviams. „Klaidas mokiniai daro skirtingas. Vieni – labai skuba. Merginos, kurios yra greitesnės, prieš sankryžas paskuba, o iš sankryžos išvažiuoja jau lėtai. Kai kurie labai greitai perjunginėja pavaras, kartais net pamiršta nuspausti sankabą, dar kiti nespėja sužiūrėti veidrodėlių, nepažiūri per petį. Tačiau ypatingų klaidų nebūna, visgi pakoreguoji, pataisai.“ Anot E. Šapranauskienės, mokiniams koją dažnai pakiša ir jaudulys. „Reikia, kad instruktorius būtų ne tik geras vairavimo mokytojas, bet ir geras psichologas, gebantis suvaldyti mokinio emocijas, nes kartais, atrodo, mokinys puikiausiai vairuoja, tačiau tik įjungi kamerą, – ir pasimeta: kojos dreba, rankos dreba“, – pasakoja ji.

IMG_0020

Elena Šapranauskienė / Sandros Stankevičiūtės nuotraukos

Kad mokiniams koją pakiša jaudulys, netruko pastebėti ir kitos populiarios vairavimo mokyklos vadovas Milvydas Bareikis. Pasak jo, mokiniai jaudinasi ir todėl, jog mokyklinės įskaitos arba egzamino metu yra filmuojami. „Vis dėlto, jeigu yra filmuojama, visur ir kiekvienam žmogui tai truputėlį turi įtakos. Mokinys pradeda šiek tiek labiau jaudintis, bet iš kitos pusės – yra ir pliusas, nes jei kažkas būna neaišku ar įvyksta konfliktinė situacija, yra galimybė viską peržiūrėti“, – pasakoja M. Bareikis. Paklausus, ar yra buvę tokių situacijų, kuomet peržiūrėjus vaizdo įrašą būtų užginčijamas įskaitos rezultatas, M. Bareikis atsako, jog tokių situacijų dar nepasitaikė. „Niekada žmogui, kuris gerai vairuoja, niekas nebuvo pasakęs, kad tu neišlaikei. Neišlaikoma tik tokiu atveju, jei padaroma kritinių klaidų. Jei kažkas neaišku, pasižiūri, įsitikina ir visos pusės lieka patenkintos“, – pasakoja jis.

Tikrina instruktorius

Utenos miesto centre įsikūrusioje vairavimo mokykloje „Sevalda“ vyrauja šiek tiek liūd­nesnės nuotaikos. Jos savininkas Evaldas Smalskys paneigia faktą, jog vairavimo mokyklose tebėra gausu mokinių, mat vienoje „Sevaldos“ grupėje tesusirenka vos 5–6 mokiniai, o kartais net ir tokios grupės nesusidaro. Štai kodėl „Sevaldos“ vairavimo mokykloje dirba vos pora instruktorių, kurie mokiniams dėsto tiek teorines pamokas, tiek praktiškai moko saugaus važiavimo kelyje. Paklaustas, kada į vairavimo mokyklas ateina daugiausiai mokinių, „Sevaldos“ vadovas sako, jog didžiausio srauto jie sulaukia rugsėjo mėnesį, o mažiausio – sausį. Taip pat E. Smalskys pastebi tendenciją, kad į vairavimo pamokas dažniausiai registruojasi 18-mečiai, daugiausiai merginos, o paklaustas, ką lengviau išmokyti vairavimo subtilybių – merginas ar vaikinus – sako, jog tai nepriklauso nuo mokinio lyties, išmokyti lengviausia yra tą žmogų, kuris pats nori mokytis bei klausosi instruktoriaus pastabų. Visgi vairavimo mokyklos savininkas pasakoja, kad atsiranda ir tokių mokinių, kurie nesiklauso instruktoriaus pastabų bei pamokymų, buvo atvejis, kuomet vienas iš mokinių tyčia bandė sukelti avarinę situaciją, nepraleisdamas pagrindiniu keliu važiuojančio automobilio. „Paklausus mokinio, kodėl jis taip daro, šis atrėžė, kad tikrina instruktoriaus reakciją“, – prisimena Evaldas Smalskys. 

IMG_0006

Evaldas Smalskys

1386 Iš viso matė 2 Šiandien peržiūrėjo

Comments 3 komentarai

  1. b kategorija parašė:

    Keista, kad vienos vairavimo mokyklos visada turi mokinių o kitos juk ne.Įdomu kodėl taip yra?

  2. Keista, kad vienose mokinių per daug… atrodo jų netrūksta…

  3. Tomas parašė:

    Daugiausia srauto rugsejo men. nieko keisto:)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.