Home » Spindulys » Sveika gyvensena – ne tik mada

Sveika gyvensena – ne tik mada

Sveika gyvensena – ne tik mada

 

Nida TREINYTĖ

Utenos r. savivaldybės Visuomenės sveikatos biuras koordinuoja daugybę veiklų, palankių žmogaus sveikatos gerinimui. Pastaruoju metu sveika gyvensena nebėra tik mados dalykas, apie kurį galime diskutuoti su draugais, primesdami jiems savo požiūrį ir nusistatymą. Sveika gyvensena yra plati sąvoka ir apima ne vieną gyvenimo sritį – tai įpročių visuma, kuri, veikiant socializacijos procesui, formuojasi visą žmogaus gyvenimą. Sveikatą stiprinanti elgsena – kai sąmoningai elgiamasi taip, kad sveikata stiprėtų, arba tikimasi, kad taip elgiantis ji sustiprės. Daugelis norėtų gyventi sveikai, tačiau nežino, nuo ko pradėti. Nuomone apie tai, kaip pasirinkti sveikesnį gyvenimo būdą ir kaip formuoti požiūrį į sveiką gyvenseną, pasidalino Utenos r. savivaldybės Visuomenės sveikatos biuro specialistė Ina Meidienė.

img_0016Visuomenės sveikatos biuro specialistė Ina Meidienė / Nidos Treinytės nuotrauka

Sveikame kūne – sveika siela

Pasak I. Meidienės, esminis žingsnis link sveikos gyvensenos – pradėti sveikai mąstyti ir pakeisti požiūrį į save bei aplinką. Sveikame kūne turi gyventi sveika siela. Pakeisti požiūrį reikštų dabartinį mūsų gyvenimą kažkiek pakoreguoti, atsirinkti metodus, padėsiančius mažiau sirgti ir kokybiškai jaustis, paisyti ne tik patogumo, bet ir sveikatos. Specialistė tvirtina, kad sveika gyvensena nereiškia, jog turime atsisakyti mėsos, priverstinai gerti po 2 ar 3 litrus vandens per dieną, maudytis lediniame vandenyje ar neleisti sau pamiegoti, kai akys pačios merkiasi. Sveikai gyventi – pirmiausia pozityviai ir teigiamai mąstyti, o sveikos gyvensenos esmę sudaro labai paprasti ir visiems gerai žinomi faktoriai: asmens higiena, žalingų įpročių atsisakymas, sveika mityba, fizinis aktyvumas, streso kontrolė, sveika aplinka bei medicininė priežiūra.

Sveikai gyvenančių gretos nuolat pasipildo

Ina Meidienė pastebi, kad kiekvienais metais vis daugiau uteniškių įsitraukia į sveikiau gyvenančių žmonių bendruomenę. Žmonės aktyvūs, domisi įvairiais klausimais – mityba, judėjimu, ieško turiningesnių laisvalaikio praleidimo formų. Daugelis įsitraukia į visuomenės sveikatos biuro organizuojamą veiklą: domisi dailės terapija, joga, šokio ir muzikos terapija, sportuoja, medituoja skambant gongų muzikai, aktyviai dalyvauja kituose užsiėmimuose. Svarbu, kad ieškodami žmonės patys atranda tai, kas juos padaro laimingais ir atitraukia nuo kasdienės rutinos bei rūpesčių. Visuomenės sveikatos biuro renginiuose vis dažniau pastebimi šeimų nariai, ne tik pavieniai asmenys. Pasak I. Meidienės, bėgant laikui biuro specialistės pelnė žmonių pasitikėjimą. Senesni nariai atsiveda ir savo draugus, taip papildydami besidominčių sveika gyvensena narių ratą. Šiuo metu Utenoje suskaičiuojama gerokai per šimtą penkiasdešimt aktyvių sveikuolių.

Biuro veikla įvairi

I. Meidienė pasakoja, kad svarbiausia biuro darbuotojų užduotis – padėti žmogui apsispręsti, kaip gerinti sveikatą bei gyvenimo kokybę. Įgavęs pasitikėjimo ir reikiamų žinių, žmogus pats puoselėja sveikatą. Visuomenės sveikatos biuro specialistės siūlo daug įvairių veiklų: žiemos metu organizuoja mankštas salėje, rūpinasi būsimų mamų savijauta, kviesdamos jas į specialias mankštas, šiltesnėmis dienomis veda šiaurietiško ėjimo užsiėmimus, skaito paskaitėles mokyklose sveikos gyvensenos tematika, organizuoja užsiėmimus psichinei sveikatai gerinti. Pasak pašnekovės, finansuojama biuro veikla prasideda nuo šiltojo sezono. „Ne už kalnų pavasaris, o gegužę jau mankštinsimės gamtoje, taip pat uteniškius kviesime dalyvauti įvairiuose žygiuose, organizuosime stovyklas. Esame pastebėję, kad stovyklų dalyviai įgauna motyvacijos, pakeičia gyvenimo būdą, o po stovyklos jaučiasi tarsi pakylėti. Stovyklose išmėginame sveikuolišką virtuvę, mokomės ruošti įvairius patiekalus, daug judame, mankštinamės, mokomės išvengti streso, jį suvaldyti bei nuo jo atsiriboti. Stovykloje suteikiam galimybę atrasti bei pažinti save iš naujo“, – pasakoja Visuomenės sveikatos biuro specialistė. Pasak I. Meidienės, kad renginiai ir veikla būtų prasmingi, bus kviečiami kvalifikuoti lektoriai, kurie skaitys paskaitas ir ves praktinius užsiėmimus. Dažna Utenos sveikuolių viešnia – „Žolinčių akademijos“ prezidentė Danutė Kunčienė ir kiti licencijuoti lektoriai.

joga-tai-ne-tik-judesys-bet-ir-visa-filosofija

Joga – tai ne tik judesys, bet ir filosofija / Visuomenės sv. biuro archyvo nuotraukos

Sveikos mitybos pagrindas – subalansuotas maistas

Daugelį žmonių vyresniame amžiuje vargina viršsvoris. Pašnekovė perspėja: pasiskaitę spaudoje ar internete apie dietas neskubėkime jų laikytis nepasikonsultavę su mitybos specialistais. Daug svarbiau yra paisyti mitybos režimo. Valgyti patartina tuo pačiu laiku, dažniau ir mažesnėmis porcijomis. Pasak specialistų, pradėti sveikai maitintis reikia pamažu ir palengva. Mitybos režimas yra labai svarbus, nes atėjus valgymo laikui, gausiau išsiskiria virškinimo sultys, atsiranda apetitas, o pavalgius – maistas geriau suvirškinamas. Sveikos mitybos pagrindas – subalansuotas maistas: tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykis. Reikia valgyti kuo įvairesnį maistą, išlaikyti normalų kūno svorį, pasirinkti maistą, turintį mažai riebalų, ypač sočiųjų, ir cholesterolio (palmių aliejus, kiaulienos taukai ir kt.), kuo daugiau valgyti įvairių daržovių, vaisių, uogų ir grūdinių produktų, kuo mažiau vartoti cukraus, saldumynų, valgomosios druskos, alkoholio, vengti rūkymo. Taip pat rekomenduojama valgyti daržovių ar kitokias sriubas, o saldžius gėrimus pakeisti tyru vandeniu.

siaurietiskajam-ejimui-tinka-visi-metu-laikaiŠiaurietiškam ėjimui tinka visi metų laikui

Specialistai primena, kad bėgioti gali ne visi, bet ramiai pasivaikščioti ar kitaip judėti būtina kas dieną. Ramus pasivaikščiojimas naudingas kiekvienam įvairaus amžiaus žmogui. Sveikos gyvensenos specialistai pabrėžia, kad prieš pradėdami intensyviau sportuoti šaltu žiemos metu, turėtume pirmiau apšilti ir padaryti lengvą mankštą. Apšilimas bet kuriuo metų laiku yra svarbi sveiko judėjimo dalis. Žiemą patartina mažiau skubėti ir judėti ramiau, o vasarą galima sportuoti intensyviau: važiuoti dviračiu, plaukioti, bėgioti, žaisti judrius žaidimus. Aktyvi veikla turėtų būti reguliari ir derėti su sveika mityba. Žiemos metu patartina reguliariai vartoti vitaminus. Sportas bei judėjimas bus naudingas tik tada, kai mankštinsimės ramiai, neskubėdami, pagal savo galimybes, o sportas teiks malonumą ir naudą. Rūpintis savo sveikata žmogui būtina visą gyvenimą. Šiais laikais vis labiau akcentuojamas sveikos gyvensenos ir sveikatos ryšys, taip pat pabrėžiama, kad individų atsakomybė už savo pačių sveikatą ir gerą savijautą nuolatos kinta ir didėja.

333 Iš viso matė 1 Šiandien peržiūrėjo

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.